b complex · esp · health · kehamilan/pregnancy · motherhood · omegaguard · ostematrix · shaklee · vita c plus · vitalea

Cara kawal berat badan semasa hamil

Saya dapat banyak permintaan untuk kongsikan cara saya mengawal berat badan semasa hamil. Ikutkan pengalaman, masa pregnantkan Adam Dzikri, berat saya naik 12kg. Mahu menangis juga. Syukur saya berjaya dapatkan berat ideal selepas bersalin. Bukan melalui diet keterlaluan yang memudaratkan saya atau baby, tapi melalui cara pemakanan sihat dan seimbang. Tapi frankly, serik juga. Bukan senang kan nak simply turunkan berat badan. Lagi2 selepas bersalin. Umur pun dah meningkat. Metabolisme pun semakin menurun. Jadi saya berazam sungguh2, sekiranya hamil lagi, saya akan kawal peningkatan berat badan semasa hamil supaya tidak terlalu sukar untuk kurus semula selepas bersalin.

Sebaik sahaja saya tahu saya berbadan dua semula, kali ni saya nekad untuk capai beberapa perkara:
– kawal kenaikan berat badan
– dapatkan bp, hb yang cun
– kawal pemakanan supaya anak kurang/tiada masalah jaundice kelak

Alhamdulillah, ketiga2 impian saya tercapai!

Jom lihat apa dan bagaimana saya buat.

CARA KAWAL BERAT BADAN SEMASA HAMIL

1) Jangan skip waktu makan
2) Tiada istilah eat for two
3) Minum air secukupnya
4) berdisiplin ambil supplement/vitamin untuk ibu hamil
5) Tidur/rehat secukupnya
6) Kekal positif dan aktif
7) Banyakkan berdoa

IMG_1836.JPG

Gambar sewaktu hamil anak pertama, Adam Dzikri

Hamil anak kedua, Aisyah Tihani berat saya naik cuma 6kg sepanjang kehamilan. Memang seronok sebab nurse di KK tak marah. Malah mengalakkan amalan pemakanan sihat serta meneruskan pengambilan supplement semasa hamil. Apa tidaknya, tekanan darah cantik, Hb sentiasa bagus dan berta badan terkawal. Rahsianya tentulah set hamil Shaklee. Tak miss sepanjang pregnancy.

Apabila kandungan saya menjengah bulan ke 4, saya tambahkan kapsul minyak ikan Shaklee yang dikenali sebagai Omegaguard. Ia bagus untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan. Bonus pointnya, berat badan saya terkawal. Syukur sangat. Selain mudah untuk mendapatkan semua berat ideal selepas bersalin, risiko untuk mendapat diabetes semasa hamil juga berkurang. Alhamdulillah.

IMG_1174

Inilah rupa 3 biji Omegaguard yang saya ambil semasa hamil

Rasanya tak berapa nak risau berat badan naik mencanak kalau hamil lagi. eh?

Leave a Reply

