health · lifestyle · prosante lightweight conditioner · prosante purifying shampoo · shaklee

cara atasi masalah kelemumur

ada yang bertanya pada saya, macam mana nak atasi masalah kelemumur. saya memang ada kelemumur sejak dari bangku sekolah lagi. lagilah duduk hostel, air kejap ada kejap takde. tu belum cerita lagi part mandi kolah, atau tadah dan angkut air berbaldi2. paling senang, fly je balik rumah sebab nak mandi.

punyalah susah nak hilang kelemumur ni. gatal, tu yang tak tahan tu. nak kata ganggu penampilan sangat, mungkin tidak lah sebab saya bertudung. tapi kalau dah asyik tergaru2 hilang vogue mak. hihihi

saya cuba shampu anti kelemumur yang ada di pasaran seperti h**d & sh*****r, p*****e, s**si*k dan banyak lagi. memang hilang kelemumur saya; tapi sekejap je. yang lama, bau harum shampu yang melekat. hihih..memang kena pakai berterusan, untuk hilangkan kelemumur. lebih 3 hari je tak shampu, mulalah jadi beruk mak yeh. garu sana garu sini. sampailah saya jumpa shampu yang betul2 serasi dengan saya. special weihh.. nak tau apa? jom intai bilik air saya.

shampu untuk masalah kelemumur

 

taraaaa! ni lah shampu yang saya maksudkan. saya asalnya cuba2 je guna prosante purifying shampoo dengan prosante lightweight conditioner ni. masa tu memang tak berapa nak mengharap sangat. yelah masalah kelemumur ni dah bertahun2 kot. jadi pakai lah. on off gak pakai. taklah konsisten sangat.

 

jom tengok details tentang shampu dan perapi prosante shaklee ni.

 

 

lightweight conditioner

 

purifying shampoo

 

perkara pertama yang saya perasan tentang prosante purifying shampoo ni, ialah baunya mild je. tak macam shampu anti kelemumur yang lain tu, bagai rendam rambut dalam minyak wangi. hihi. ha memandangkan teksturnya pekat dan likat, jadi pakai sikit pun dah memadai. jadi tahan lama. penjimatan terbaik! warnanya jernih je, tak risau la pasal pewarna tambahan ke apa ke kan.

jadi start lah guna shampu dengan perapi prosante ni. mula2 pakai, okaylah, rasa biasa2 je, buih pun so so je. taklah banyak sangat sampai susah nak bilas rambut. lepas bilas, ambil sikit lightweight conditioner tu, ratakan ke rambut sekejap. tunggu sat je lepas tu cuci semula. setel dah. best juga perapi ni, rambut rasa licin je. bila dah kering senang nak sikat. takde pun sangkut2 kusut pada sikat.

cuma sebab dah beli sayang la nak bazir. saya teruskan je. walaupun macam tu yang saya perasan, mula2 sekali gatal tu berkurang. sangat2. kelemumur masih nampak sikit2. okay, tu dah baik.

biasanya sebelum ni saya shampu rambut 2-3 kali seminggu. kalau dah 3 hari tu, memang kulit kepala dah mula merenyam gatal. dengan prosante purifying shampoo dan lightweight conditioner ni, tak pula rasa macam tu. ha oklah tu. kadang2 leceh nak shampu rambut sebab kerja malam kan, kena tunggu esoknya balik kerja baru basuh rambut. hehehe..jadi rasa selesa bila gatal tak menyerang.

yang paling buat saya suka sangat ialah masa berpantang hari tu. mak dah pesan awal2 sebelum bersalin cuci rambut bersih2. nanti masa berpantang, tak boleh sejuk2 nanti masuk angin. jadi kena pakai stokin, makan lada hitam, tak boleh mandi air sejuk dan cuci rambut. saya memang ikut je. jadi lepas je bersalin saya memang pastikan saya mandi air rebusan akar kayu, suam2 gitu. lepas dah habis air rebusan tu, saya mandi dengan air suam tapi tetap tak boleh cuci rambut. saya ingatkan sampai seminggu mesti gatal lah kulit kepala ni. tapi kan rupa2nya sampai habis pantang pun kulit kepala steady je. rambut pun tak berbau. amazing sangat! suka suka suka!

jadi sekarang ni, memang saya tak risau lagi kalau tak sempat cuci dan shampu rambut kerap. tak gatal dah pun. kelemumur, walaupun ambil masa tapi sekarang dah takde. senang nak uruskan rambut dengan anak kecil berdua ni. nak order meh sok sek dengan saya 🙂

 

|nurulhazwanihamzah|+6017-678 1660|

 

Advertisements

2 thoughts on “cara atasi masalah kelemumur

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s